Uitlaat en dempers

Kies uw voertuig

Zoeken op kenteken

of

Zoek op voertuig

  Zou u uw keuze alstublieft verduidelijken  
Uitlaat en dempers

De uitlaat: veel functies voor een verantwoorde uitstoot

Bij het woord 'uitlaat' denken de meeste mensen aan de uitlaatpijp, het gedeelte dat aan de achterkant onder de auto uitsteekt. De uitlaat loopt echter onder het gehele voertuig door en bestaat uit een groot aantal onderdelen. De afgelopen jaren is het aantal onderdelen van de uitlaat flink toegenomen, wat ermee te maken heeft dat de milieu-eisen voor uitlaatgassen steeds strenger zijn geworden. Als u een nieuwe uitlaat gaat kopen, is het dus belangrijk om te weten welke onderdelen dat zijn en waar ze toe dienen. De drie belangrijkste functies van de verschillende uitlaatonderdelen zijn het dempen van het geluid, het reinigen van de uitlaatgassen en de recirculatie van de uitlaatgassen. Om voor uw auto de juiste uitlaat online te kopen, kiest u bovenaan de pagina uw merk, zodat u automatisch het passende aanbod te zien krijgt.

Geluidsdemping

Bij de meeste auto's bevinden zich over de uitlaatpijp verdeeld drie dempers. De einddemper of knalpot, de middendemper en de voordemper dienen ertoe de geluidsoverlast van de uitlaat te verminderen. De middendemper wordt ook wel resonator genoemd. Naast de verschillende dempers kunt u bij ons ook de benodigde onderdelen voor het onderhoud en de montage van de dempers en de uitlaat online kopen.

Reiniging van uitlaatgassen

De katalysator bevindt zich in het voorste gedeelte van de uitlaat, net achter de motor, en reinigt de uitlaatgassen. Dat gebeurt door het omzetten van schadelijke koolwaterstoffen, koolstofmonoxide en stikstofoxiden (NOX), in de niet of nauwelijks giftige stoffen koolstofdioxide (CO2), waterdamp en stikstof. De katalysator is aan beide kanten verbonden met een lambdasonde, die samen het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen regelen, zodat de katalysator optimaal zijn werk kan doen.

Ook het roetfilter zorgt ervoor dat er minder schadelijke stoffen door de uitlaat in het milieu terecht komen. Roetfilters komen voornamelijk voor in dieselauto's, omdat die schadelijker zijn dan auto's die op benzine rijden. Het roetfilter of partikelfilter bevindt zich in de uitlaat net voor de katalysator en vangt de roetdeeltjes op die door de onvolledige verbranding van de diesel ontstaan. Om te voorkomen dat het filter verstopt raakt, worden de afgevangen deeltjes in het filter periodiek verbrand. Dit gebeurt automatisch, elke 200 tot 1000 kilometer .

Recirculatie en koeling van uitlaatgassen

Om ervoor te zorgen dat de diesel of benzine zo volledig mogelijk wordt verbrand, hebben automotoren een recirculatie-systeem. De EGR-klep (Exhaust Gas Recirculation) zit net als de katalysator aan het begin van de uitlaat en zorgt ervoor dat een deel van de uitlaatgassen wordt teruggevoerd naar de motor en daar wordt verbrand. Dat verlaagt de verbranding van zuurstof in de motor, waardoor die minder stiktofoxiden produceert. Daarnaast koelt de EGR-klep samen met de hittebeschermingsplaat en de koeler voor de uitlaatterugvoering de motor en de uitlaatgassen af. Zo wordt de zuurstof beter afgevoerd en zijn de motoren zuiniger. Ook de klep voor de uitlaatgasrecirculatieregeling stuurt een deel van de uitlaatgassen weer de motor in.

Ten slotte kunt u bij ons alle benodigdheden voor het monteren van uw uitlaat kopen. Zo bieden we verschillende soorten pakkingen, een montageset voor de katalysator, een montageset voor de dempers en verschillende schroeven, moeren, rubbers en veren voor het bevestigen van de uitlaat. Bij ons vindt u dus alles voor het vervangen van uw uitlaat online!

Al onze huidige aanbiedingen
Tot 31 Augustus 2017
Totkorting